Welke sport het meest effectief is als het gaat om calorieen verbranden (afvallen) ?

De kern van afvallen is eigenlijk heel simpel, je moet minder calorieën binnen krijgen (eten en drinken) dan dat je verbruikt gedurende een dag. Je kunt dit doen door je voedingspatroon aan te passen. Daarbij is het niet de bedoeling dat je heel weinig eet, maar vooral dat je gezonde keuzes maakt. Je kunt je energieverbruik gedurende de dag ook verhogen door meer te gaan bewegen. Met intensieve sportvormen verbrand je meer dan met minder intensieve vormen.

Hieronder vind je een lijstje van verschillende soorten beweging, met de hoeveelheid calorieën die je er ongeveer mee verbrandt. Uitgaande van een uur beweging door iemand van 75 kg. (Als je zwaarder bent, verbrand je meer calorieën omdat iedere lichaamscel energie verbruikt).

  • Activiteit                                                    Calorieverbruik
  • Spinning                                                       700
  • Hardlopen                                                    700
  • Boksen                                                         650
  • Aerobics/Steps (high impact)                       650
  • Zumba                                                            600
  • Hockey (wedstrijd)                                         550
  • Fietsen (snel)                                                   500
  • Skeeleren                                                          500
  • Basketbal (wedstrijd)                                     500
  • Zwemmen                                                         450
  • Aerobics (low impact)                                    450
  • Tennis                                                                400
  • Bodypump                                                        350
  • Wandelen                                                          300
  • Pilates                                                                 250
  • Krachttraining                                                  200

Dit lijstje geeft een gemiddeld energieverbruik aan, want calorieverbruik is namelijk sterk afhankelijk van geslacht, lichaamssamenstelling, leeftijd en natuurlijk hoe intensief je mee doet! De ene wandelaar stapt stevig door, terwijl de andere rustig slentert. Uitgaand van bovenstaande tabel zou je dus kiezen voor spinning of hardlopen om zoveel mogelijk calorieën te verbranden. MAAR….dat is net iets te simpel om gewoon de sport te kiezen waarmee je het meeste calorieën verbrand!

De vraag is echter of je een fysiek zware inspanning wel aankunt en geen last krijgt van allerlei blessures of hou je dat conditioneel wel vol. Daarnaast is het belangrijk dat je wel iets doet wat je leuk vindt anders haak je na een paar keer al snel af. Verder is het belangrijk om niet alleen slank te worden/te blijven, maar ook om een strak lichaam te hebben met sterke spieren waardoor je minder snel lichamelijke klachten hebt.

Voor het calorieverbruik zou je niet kiezen voor bijvoorbeeld krachttraining of een corestability training, maar het is zeker zó goed voor je lichaam!

Hieronder volgen een aantal tips:

  • Doe iets dat je leuk vindt!

Dan zal je het ook volhouden op lange termijn, hierdoor zal het effect hebben op je gezondheid. Vind je geen enkele soort beweging leuk? Doe dan iets dat je het minst erg vindt en maak het leuk door het bijvoorbeeld met iemand samen te doen. Bewegen is voor iedereen belangrijk! Je gaat het vanzelf leuk vinden als het beter gaat.

  • Wissel af!

Door verschillende soorten sport met elkaar af te wisselen blijft het leuk.

  • Mix cardiotraining en krachttraining
  • Weet je niet wat je leuk vindt?

Ga dan dingen uitproberen! Bij veel clubs kun je een proefles meedoen.  Vergelijk teamsporten eens met sporten op een sportschool.

  • Varieer met verschillende mate van intensiteit.

Alleen rustig wandelen geeft je hartspier onvoldoende stimulans om te versterken, je doel je conditieniveau tekort. Alleen maar intensieve sporten doen een paar keer per week kan zorgen voor overbelasting of stijve spieren. Ga dan juist eens wandelen of doe yoga!

Tijdens mijn spinninglessen kijk ik voortdurend naar een juiste balans tussen kracht/techniek versus cardiotraining zo voorkom je blessures en blijft het leuk. Daarnaast probeer ik mensen te enthousiasmeren en het vooral ook leuk te hebben en mezelf vooral niet al te serieus te nemen. Het is voor alle mensen verschillend maar Ik merk dat als je met een vriend of vriendin samen sport je het toch beter volhoud.

Hopelijk heeft dit artikel je wat meer inzicht gegeven om tot een keuze te komen, maar geniet vooral lekker van bewegen.

Met sportieve groet

Het Flowpoint Team

Share →